
Chapter 54 : “The Publicist's Association & the Ombudsman”

On December 9, 1965, the court's press spokesman Sten Egnell was invited to the Swedish 
Publicists' Association to give a talk about the court's press service. Egnell noted that his 
clients were primarily critical of  empty talk and gossip. The royal house was vulnerable to 
such because the principle was never to answer. However, the Royal Family welcomed a 
factual news coverage. He himself saw as his most important task to be an official channel to 
which one could turn and obtain accurate information. What he saw as the biggest problem 
was the demand for equal treatment. If a newspaper or photographer was allowed something, 
the demand immediately came that everyone else should be allowed too. They didn't have the
capacity.

A discussion arose as to whether, in view of Egnell's employment relationship, there was any 
reason to trust his “accurate information”. The example put forward was CG's visit to Greece
at King Constantine's wedding the previous year. CG and Prince Charles were supposed to 
have swum out and overturned a water bicycle with three photographers so that their 
equipment ended up in the water. One of the photographers was a Swede. He later published 
a photograph of CG swimming in their direction.

Mr Hans Hederberg: Just a trifle: Isn't Mr Egnell a PR man? The energy you and the
court showed in denying the Athens-incident means that you were scared. I did not 
think you had much to offer in the form of correct information - just a categorical 
denial of what the press photographers said. (Mr. Egnell: We presented the facts in 
the case.) - Mr Egnell in Stockholm took to his heart what the royals told him had 
happened in Athens and then communicated their version. What was the basis for 
maintaining that the photographers in question were lying?

Mr. Egnell: If the facts are as they are you can do nothing else. I trust the 1st Marshal 
of the Court's statement that the Crown Prince was not in the water at the time in 
question. I like the photographer, but I understand that he does not have an easy task 
to retract an erroneous statement. Mr. Hederberg's intervention confirms my view that
sometimes a sense of proportion is lacking.1

At the end, the journalists present pointed out that Egnell's obstinacy seemed strange when 
one could read in foreign newspapers exactly what had happened there in the water and what 
had happened was definitely not what Egnell claimed had happened.

*

On October 7, 1971, Egnell managed to get CG and Princess Christina to attend a meeting 
of the Association. The meeting was attended by a record 150 people. It would be nice to be 
able to quote CG's uncensored opinions about how he was knocked about in the press but 
the condition for him and Christina attending was no direct quotes. According to later 
recollections, it went like this:

CG started. He had no objections to the press describing his life, even his nightlife, but they 
had to get the facts right. He found it hard to comprehend all these errors and fantasies. This 
was particularly true of the “research” articles based on older newspaper clips. While it was 
amusing to read how the facts year by year were distorted into something unrecognizable, it 

1 Presstjänst på slottet. Publicistklubbens årsbok, 1965, s 124-129. 



did not increase his respect for the profession. “Although there often is a core of truth in what 
they write, they embellish it with so much false information that the whole article becomes 
useless. They confuse names and dates and if there's a gap in the story, they make something 
up.”2 He was also vexed that out of context information and fictional quotes were published as
“interviews”.

Christina continued “We royals play a role that is not like that of other celebrities. We are 
aware that we are in great need of publicity - the day you stop writing about the Bernadotte 
family we no longer mean that much - but it is difficult to know what to say when you get 
questions such as: How do you live? How big is your bed? What kind of food do you like?” 
She also felt it unwise to “overexpose” herself. She wanted to wait until she had something to 
say. Both disapproved of what the journalists had written about their mother. Christina was 
particularly unsympathetic to all the siblings' love problems being blamed on Sibylla. They 
were perfectly capable of making a mess themselves.

The discussion afterwards was mainly about the journalists defending their actions on the 
grounds that these were the conditions of the profession. CG stated that he had stopped 
caring and mostly laughed at the whole thing. “If I reacted to all the writings about my errors 
and alleged girls, I would become insane!” One of those present was the judge at the 
Stockholm court of appeal Gustaf Petrén. He pointed out that the publicity about royalty 
differs on one essential point from any other publicity: “In the case of other people, most of 
the publicity surrounding them relates to their special efforts in different fields. Politicians 
talk about political issues, artists about artistic problems etc. Publicity about the personal 
comes as a supplement. The royals are largely cut off from speaking on all issues, political 
issues and social problems at all. The publicity surrounding them is only about their person 
and way of life, therefore the question of the delimitation in this area becomes important.”3

*

On August 7, 1974, CG and Sten Egnell appeared on the Association's 100th anniversary, but 
there is no information about what they said. Possibly it was then that CG announced that he 
no longer gave individual interviews.4 The practice was not quite so drastic but CG stopped 
granting interviews to weeklies. The exception was Vecko Journalen, but it was discontinued 
in 1980. The 1974 trigger appears to have been the notorious article in Fib/Aktuellt about 
CG's extra marital sex life published at this time.5

The handling of the article was later criticized by Annette Kullenberg as another example of 
the special treatment of the royal family: “Newspaper owners and others who apologized 
made it clear to the public that you must not hurt the king. Whether you get to hurt other 
people or not was not mentioned in the context, not even from the Publicist's Association.”6

*

CG's bull on January 12, 1975, about the ski holiday in Klosters was discussed at the 
Association on January 12, 1975. Press officers Sten Egnell and Carl-Fredrik Palmstierna 
participated in the event, claiming that the press coverage of Klosters lacked proportions. 
2 George W Herald. Intervju med kronprinsen. Hemmets veckotidning, 1973:17. 
3 Var går gränsen. Publicistklubbens årsbok, 1971-1972, s 75-77. 
4 Susanne Haufman. Kungen privat - så nära har ni aldrig mött honom förut! Vecko Revyn, 1974:34. 
5 Hans Bergström. Kungens hemliga kärleksnästen! Fib/Aktuellt, 1974:33. 
6 Annette Kullenberg. Överklassens statschef: Om exploateringen av kungen. I: Överklassen i Sverige. 1975. 



“The prize for the unbridled journalism of the newspapers is the happiness of two young 
people. It has been like shooting a sitting duck. The king cannot defend himself. Should the 
press regain the esteem it lost among the public it must obtain more noble prey as the 
ministers 'the real powers' but they dare not.”

The editor-in-chief of Expressen Per Wrigstad defended himself energetically. “It is 
depressing that a message from the court is received with such awe by large sections of the 
press. If the media were to behave as they were urged to do in the communication, this 
would have devastating consequences for the monarchy. Should the media only take an 
interest in the King in his official capacity, he would never have 'a place in the heart of the 
people'. I do not understand how one can dispatch a message that would prevent the king 
from open contact with the Swedish people. It is also hypocritical to claim that the history of 
the king and Silvia does not concern the Swedish people. In a monarchy love is state 
business.”7 Also the editor-in-chief of Svensk Damtidning Lisa Winnerlid protested: “Is it 
shameful that the king is in love? No one has revealed any personal details.”

*

Similar debates continued at the Publicist's Association during Jan Mårtensson's entire 
employment. In April/May 1977 there was a debate “Myth or reality concerning the King and 
Queen” at the Association in Malmö. The audience was 50 old cynics who had seen and heard
it all. Mårtensson explained the position of the court and as usual quoted Oscar Wilde: “An 
opinion is not necessarily correct just because someone is willing to die for it.” What he 
meant was somewhat unclear. Perhaps he just wanted the congregation to come to their senses
before they put the pen to the paper the next time around? On January 12, 1978, there was a 
debate about “The new monarchy” at the Association in Stockholm and on November 28, a 
similar debate - Mårtensson's last - at the Association in Norrköping which he ended with the 
exhortation “The situation must be defused. The monarchy is part of our Swedish constitution.
Part of our feast, but also part of our everyday life.”8

The Association has since arranged further discussions about court-journalism, but without 
CG or other court representatives present. For 35 years, neither Elisabeth Tarras-Wahlberg, 
Anne-Christine Jernberg nor Nina Eldh took part in any public debates. This appears to have 
been on the direct orders of CG. When they have promised to come, they haven't. Tarras-
Wahlbergs participation in the Brunei-debate was unauthorized and by all accounts a disaster. 
The kind of loyalty that CG demands of his employees does not sit well in a public context.

Bertil Ternert, on the other hand, has been a frequent debater, which is interpreted as CG 
accepting the consequences of the changed media climate and starting to defend himself via 
proxy: When Ternert was interviewed for the 50th anniversary twelve years ago, he “always 
gave straight answers” as his motto. Anyone who wants to talk about a Ternert effect in the 
Royal House's communication strategy can see that criticism of the media has developed 
from being cloudy and sweeping to concrete and precise. But above all, the new head of 
information is probably the right man in the right place at a time that increasingly feels like 
wrong for the head of state and his family.”9 The criticism of Ternert has been that he lacks 
journalistic background, subject knowledge and personal knowledge and therefore was CG's 

7 Ska kungen bestämma vad vi ska skriva? Publicistklubbens årsbok 1975, s 113-114. 
8 Jan Mårtensson. Att kyssa ett träd. W & W, 2000. 
9 Karin Eriksson. Hovet på offensiven. Fokus, 2011:21. 



megaphone rather than the court's informant. All his statements followed the same template - 
wresting the arguments from the hands of the opponents - not answering their questions.

*

Serious violations of the Freedom of Press Act are decided in court. Minor infringements 
may be reported to the Publicist's Ombudsman (PO) where the case is dismissed or submitted
to PON (the jury). The first PO was the lawyer Lennart Groll 1969-1979. He contacted the 
royal family to get them to report infringements. This included some articles about Sibylla's 
gynaecology. (She had visited a doctor, possibly her gynaecologist Ove Cassmer, who was 
later accused of tax evasion.10) But when Sibylla realized that she herself had to take the 
initiative, she demurred. The same thing happened with a picture montage of a pregnant 
Crown Princess Victoria in lingerie in the magazine Z 1993:4. CG instead invited the culprit 
for a personal talk (see the previous chapter). The Royal Household's unwillingness to report 
matters later led to an almost exact repeat in Hänt i Veckan 1997:16 of a photomontage of the
Crown Princess and model Victoria Silvstedt in various swimsuits. This time around reported
and convicted. It also appears to have been on the PO's initiative that CG was prepared to 
report Fib/Aktuellt in 1974 for their article about his sex life, but the case dragged on to the 
point that the publisher Lukas Bonnier had time to send him an apologetic letter and CG let it
pass. In 2012, Silvia reported several newspapers to the PO for the publication of a satirical 
picture of her kneeling and attempting to scrub away a swastika. The newspapers were 
acquitted. The court also reported claims that Prince Daniel's kidney disease had returned and
that he was therefore sterile (PON 2012/9, Se & Hör) and that Crown Princess Victoria had 
been close to a miscarriage during pregnancy with Princess Estelle (PON 2012/58, Hänt 
Extra). The articles were convicted because they were not sufficiently substantiated.

The Germans had a press council that in 1973 drew up ethical guidelines for the newspaper 
industry. Neither the Court nor the Embassy seem to have known of the Council or wanted to 
use it. Probably for the same reason that they did not want to use the PO. For example, in 
1974, Jonas Höijer, the Swedish press attaché at the embassy in Bern, called Bild am Sonntag 
and protested personally against the newspaper's articles. CG year after year expressed 
contempt for the Swedish and German gossip press, but did not take any legal action. Instead,
Tarras-Wahlberg had to contact the newspapers and, to what effect, convey his complaints. 
According to one piece of information, the newspapers sometimes printed the correction in 
some inconspicuous place.

In 2003, the German weekly 7 Tage published an article about the separation of CG and Silvia
on account of CG's adultery. The “proof” was a picture of CG with a young woman on a 
motorboat who was allegedly his mistress. She was a friend of Crown Princess Victoria and 
Crown Princess Victoria was also in the boat, but she had been redacted. Because this was 
untrue, it was prosecuted and the newspaper ended up having to print a correction on the front
page. A number of similar lies were fabricated, most of them from 2000 to 2004, and resulted 
in a large sum of EUR 400 000 in damages to Princess Madeleine. (The charges involved 
some 80 articles with 1,558 documented errors. Probably some kind of record.) CG took most
umbrage with the pornography in text and pictures, the images very illusory in these 
photoshop-times. An example:

● Silvia has a brain tumour and is in hospital. She has only two weeks to live, and 
Victoria is on her deathbed day and night.

10 Nils Gustaf Holmqvist. Allers, 1972:3. 



● The King is notoriously unfaithful with various young girls and the divorce from 
Silvia is a fact and the application is already filed. The Queen is in despair.

● The King is not the father of Princess Madeleine. Instead, it is Roger Moore with 
whom Silvia had a relationship when they met in Italy in 1981.

● Victoria has cancer and will never be able to have children as a result of the disease.

A senior manager describes the way the newspapers worked as follows: “We call it green 
table journalism. First, you sit around a table and decide what the reality should be. Then 
you go out and make sure that the reality matches what you decided at the desk. ... We will
satisfy millions of readers with interesting articles about interesting people. We create 
dreams. Modern marrytales, says N.N. and looks palpably satisfied with the pun.”11 Thus 
not gossip but a form of fiction. An example from Die Neue Frau: “She [Victoria] cried, 
she screamed, she whined, devastated by her cracked heart. She could no longer hide it. 
Then her mother came to the rescue, to help her out of this devilish crisis. I don't want to 
get sick again, she sobbed.”

Swedish gossip press, on the other hand, really contains gossip. Fake news is very rare and is 
prosecuted internally. For example, Åsa Bönnelyche in Svensk Damtidning managed to put in
her blog that Silvia suffered from Alzheimer's disease: “Silvia is seriously ill! ... Crown 
Princess Victoria has herself told her friends about her mother's condition. Silvia is ill and 
getting worse at a fast pace. I have just heard this, and I am sorry for our Queen and the whole
royal family. How very sad. Silvia has Alzheimer's disease.”12 The article was taken down 
already after an hour and a half, Bönnelyche was temporarily reassigned to other duties, the 
editor-in-chief Karin Lennmor wrangled a personal meeting with Silvia, handed her a flower 
bouquet and obviously prostrated herself. The Flashback website commented: “Did I get a 
slight shock when I read the blog post at Svensk Dam by the dwarf Åsa B. Here we have been
looking at the subject for ages and found that the German does NOT have Alzheimer's, so a 
scoop-greedy amateur-»journalist» scampers in and makes news of our discussion. It's 
embarrassing.”13 The following year also Se & Hör and Hänt Extra published invented news. 
They did not have time to retract it, however, but were reported.

*

Not surprisingly, there is a pronounced Republican 68-nostalgia. In 1980, Swedish 
newspaper Dagens Nyheter's retired columnist Red Top (Lennart Nyblom) delivered a 
speech at the Publicist's Association where he longed for the good old times when 
attacking the royal house was not taboo:

Even at Gustav VI Adolf's time, one could demand a republic and even to some 
extent joke with the king. Whenever this monarch went to Italy to dig among 
Etruscan shards, he travelled under the name “Count of Gripsholm”. Bo Grandien 
once referred to him in an article as “The Digger of Gripsholm” [originally in 
”Blandaren”; the Swedish version is funnier] without the readers protesting, but the 
king himself reacted.

With the advent of Queen Silvia, however, the royal house became sacrosanct. When 
the king and Silvia were about to marry under a big hullabaloo, the wretched lowlife 

11 Markus Wilhelmsson. Rapport från lögnfabriken. Expressen, 2003-11-15. 
12 Åsa Bönelyche. Silvia är svårt sjuk! Svenskdam.se, 2010-03-11. 
13 Flashback. Den stora skvallertråden om H. M. Drottning Silvia. ”Italienskan”, #519, 2010-03-12. 



who writes these lines suggested that non-royal-minded persons should arrange an 
alternative wedding at Gärdet. It was at the time when it was so popular with 
alternative music parties, alternative Christmas, alternative accommodation etc. Some 
humourless people took it seriously and celebrated such under alcohol abuse and 
blasphemy. I was in France myself at the time, and the French press said almost more 
about this alternative wedding than about the real one - something I regard as my 
international breakthrough. When I returned to the newspaper in July, several 
anonymous letters were lying and waiting - a couple of them wished me and my whole
family dead.14

*

Since 1996, Internet publishing has become common. The 1997 yearbook of the Publicist's 
Association contained an article “Gossip or scoop?” concerning that the old distinction 
between what was said orally and what was published was about to disappear. In 1997, for 
example, a Chalmer student posted a copy of a JO report on the internet. It was written by an
apparently mentally ill woman who claimed to have seen CG kill her lady friend, drive away
with her body in a snowshovel, sink it in a marsh, then raped her and promised her cocaine if
she kept quiet, etc. A comrade tipped Aftonbladet about the matter, that allegedly published 
it as a news item on October 24.15 I have not been able to find it, though.

In 1998, two students were suspended by the KTH disciplinary board three months as a 
punishment for posting a song text online about a sexual intercourse between CG and Silvia 
on a server belonging to KTH and a picture of CG as a naked woman. The suspension was 
motivated by the fact that the move was a violation of the royal couple's civil rights and a 
denigration of KTH's reputation.16,17 1999 also featured crude sex pictures of CG with 
Princess Madeleine on the site “Faked Swedish Celebs by Xenon”.18 The debate became so 
agitated that the author apologized and removed the pictures voluntarily.

It does not appear that the court surveyed the Internet for infringements, but were tipped by 
newspapers and individuals.

One effect of the internet was to increase the number of “letters to the editor”, in this case 
“letters to the court”. The court had extensive experience of such and both CG and Silvia are 
said to read everything submitted. The court seems to perceive its letter or email harvest as a 
counterbalance to the mass media. However, it is not a substitute for regular R&D. CG seems 
never to have commissioned an opinion poll.

*

It is sometimes claimed that the press coverage of the royal house has become more 
uncompromising. It doesn't look that way. There are more media outlets now, but there is less 
royal news. All talk about the sanctity of private life seems to have had an effect. The 1967 
list of the International Commission of Jurists includes for CG not to suffer:

● Encroachment on private, home and family life
14 Red Top. Generaltabu. Publicistklubbens årsbok, 1980, s 26-27. 
15 Staffan Wolters. Uppenbart galet tips blev stor nyhet i AB. Journalisten.se, 1998-01-15. 
16 Göteborgs Posten, 1998-06-05. 
17 Andreas Harne & Olof Brundin. Senaste målet för sexterrorn. Aftonbladet, 1998-05-09. 
18 Flashback News Agency, #121, 1999-07-22. 



● Attacks on honour and reputation
● False allegations
● Disclosure of irrelevant embarrassing facts in private circumstances
● Exploitation of name, identity or image

CG would like to see analytical articles about the court. His problem is that contemporary 
royalists are more interested in cultural and personal journalism. This has been the case 
throughout the post-war period. Analytical articles are written by Republicans.

A new feature is books that mix facts and fiction. These have not so far been prosecuted 
because the trial itself to prove what is what will be even more intrusive than what is already 
in the books. Given all the ruckus surrounding “The reluctant monarch”, it would probably 
have been best to take the unpleasantness while it still had reasonable scope.

As head of state, CG enjoys immunity. The alternative interpretation of why he does not take 
the defamation to court is supposed to be be his sense of fair play - if the opponents are 
prevented from prosecuting, he should not do so himself. Personally, however, I find it hard to
believe that explanation. The official position of CG is that the truth checking should be 
handed over to posterity. Come 50 years, a scientist is expected to put everything right. He 
himself neither denies nor confirms. 


